Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Digitális Témahét

2016.04.07

logo.jpgAz EMMI kezdeményezésére a köznevelésben 2016. április 4-8. között első alkalommal kerül sor Digitális Témahétre (DTH) a digitális pedagógia terjesztésének jegyében.

Cél: minél több tanórán használjunk  digitális eszközöket, tegyük érdekesebbé a tanítást!

pixiz-03-04-2016-19-54-36.jpg

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

Összefoglaló:

Nagy lelkesedéssel regisztráltuk iskolánkat a programra Komárom-Esztergom megyében az elsők között, városunkban és közvetlen régiónkban pedig egyetlenként.
Hetekkel előtte már internetes felkészítéseken, webináriumokon vettünk részt, ismerkedtünk, válogattunk a felhasználható IKT-s alkalmazásokból.

 


Miután önálló TAVASZ projektünket kitaláltuk, felhasználható internetes oldalakat, alkalmazásokat kerestünk, néha késő este is digitális pedagógusokhoz illően - chat-en - tartottuk egymással a kapcsolatot, lelkesen próbálgattuk, telepítettük eszközeinkre az óráinkon bemutatásra kerülő jó gyakorlatokat.

     

     Első nap figyelemfelhívó digitális  és hagyományos eszközökkel lelkesítettük a tanulókat, kihirdettünk egy versenyt a hétre, ahol matricákat lehetett gyűjteni a digitális tanórákon való aktív részvételért, és a szabadidős versenyfeladatokért.
Létrehoztunk egy zárt Facebook-os csoportot iskolánk tanulóiból, ahol szintén minden információt megosztottunk, és további gyorsasági lájkolós, hozzászólós versenyekért matrica járt. 
Iskolánk utcafrontjára figyelemfelhívó dekorációt helyeztünk, CD- ből füzért készítettünk a DIGITÁLIS TÉMAHÉT felirattal, feldíszítettük a fenyőfákat számítógép alkatrészekkel, az ablakokra a témahét logóit tettük, mert szeretnénk részt venni a díszítésünkkel a kiírt versenyben is. 
Ez a plakát Tagxedo-val készült.

tagxedo.jpg

 

   

 

 

 

 

    Második nap reggel hangos figyelemfelhívó videó hangjaira érkeztek a gyerekek, ahol a további eseményekről értesülhettek híradó formátumban, egy alkalmazás segítségével. http://www.voki.com
Felhívtuk a figyelmüket az internetezés veszélyeire, videóban tekinthették meg, mi a tennivaló, ha valaki nem tartja be a NETIKETT szabályait. (Saferinternet videói: https://www.youtube.com/watch?v=fL6IwOyWFps)
A nap folyamán iskolánk 7 tanárának tanórája tartalmazott internetes lehetőséget, illetve iskolai laptopokon, és saját tanári okostelefonokon, tableteken (mivel iskolánknak nincsenek ilyen eszközei, illetve tanulóink készülékei sem alkalmasak telepítésre) tettük színesebbé, érdekesebbé a tananyag elsajátítását.
Általános iskolai tanulóink korosztálytól függetlenül találtak tananyaghoz illeszkedő feladatokat az http://www.egyszervolt.hu oldalán, és iskolai számítógépekre ingyenesen letöltött  SEBRAN oktatószoftverrel, melyeket informatika órán rendszeresen használunk.
Délután, mikor kiürült az iskola, elhelyeztük a másnapi kereséshez a QR-kódokat.

 

   Harmadik nap már reggel 8 óra előtt sűrűn jelzett az okostelefon üzenethangja, mert nagyon ügyesen kezdtek a kódfejtéshez. Szétdarabolt információkat kellett beolvasni az okostelefonokkal, aminek megfejtéseként egy nyulat kellett rajzolni...

static_qr_code_without_logo.jpg
 

 


Ezt szünetekben folytatták, természetesen a tanítás továbbra is "digitális" volt.
A kisebbek tavaszi séta során fényképeket készítettek a virágokról, fákról, és észrevétlenül fejlesztettek sok képességet:

  • figyelmet
  • emlékezetet
  • finommotorikát
  • szépérzéket

Az elkészült képekből tanáraik montázst "varázsoltak", melyet plakáton csodálhattunk meg.

 

   Negyedik napon már mindenki a megkezdett munka lázában égett:

  • a szakiskolás Textiltermék-készítő lányok tavaszi ruhakollekció készítésébe fogtak bele:   http://divat.hu/stylist/szett-keszites
  • anyagmintákat kerestek kerestek az interneten, power point bemutatót készítettek.
  • A ppt. összeállításához felhasználták a  http://www.kepzesevolucioja.hu oldalt is.
  • tavaszi, nyári, őszi, téli színeket hasonlítottak össze, színminta gyűjteményt, kollázst készítettek.

 

 Egyéni fejlesztéseken, és az 1-4 összevont csoportban még az a diák is, aki nem szereti a papír-ceruza alapú, színezős feladatokat, örömmel végezte és várta a "varázslatot"  a Quiver Vision alkalmazással.  
Használták még a következő érdekességeket: 

  • Talking Tom
  • Memory
  • Happy connect
  • Bubble shooter
  • Space piano
  • Cats & cans
  • KidsDoodle

 

Nagyon népszerű, és mozgalmas program is megvalósult a szakiskolásokkal:
Munzee-t kerestünk a városban, térképet olvastunk, irányokat határoztunk meg, távolságot saccoltunk, és kihelyeztük iskolánk környékére a Témahét2016 nevű saját Munzee-t.

Hogy mi a MUNZEE?  Népszerű geolokáción alapuló játék a Munzee (ejtsd: mánzi), melynek lényege, hogy bizonyos helyeken speciális, az alkalmazás segítségével készített, egyedi QR-kódokat rejtünk el, és a többi felhasználó okostelefonja, az alkalmazás, illetve annak térképének, valamint a készülékekbe épített GPS segítségével találhatja meg QR-kódjainkat. Ezek a QR-kódok (azaz munzee-k) nem csak hogy olyan helyekre vezethetnek, ahol még talán saját településünkön sem voltunk, hanem információkat is képesek megjeleníteni az adott pontokról, melyeket már anélkül is elolvasgathatunk, hogy a helyszínre megérkeznénk. A leolvasott munzee-kért pontokat lehet gyűjteni, ahogyan a kihelyezett és mások által beolvasott QR-kódok által is.

Aki Komáromban a Czuczor Gergely utcában jár, és letölti az alkalmazást, keresse meg ezt!

 

    Ötödik - utolsó - nap még mindig rengeteg érdekességgel készültünk a TAVASZ  jegyében, és természetesen igazodva a tantervhez, és tanítási órákhoz.

  • A szakiskolás Textiltermék- készítő lányok befejezték a tavaszi kollekció összeállítását, elmentették a montázsokat, power pointokat, letöltött képeket, hogy hogy a 2016. április 27-én Komáromi Napok keretében megrendezésre kerülő Nyitott Kapuk programon divatbemutatóval büszkélkedhessenek
  • 1-4. csoport tanulói, és az 5. osztályosok a sétáikat folytatták most más útvonalon, előre kitalált alakzatot rajzolva a Runkeeper és Caledos Runner alkalmazással.
  • 9E. osztályosok Műszaki rajz és vizuális nevelés tantárgyból a Paint programmal színkört komponáltak, interneten lakást színeztek vidám, tavaszi színekkel.
  • 10. osztályos szakiskolás lányok Szakrajz tantárgyból online divatlapokat böngésztek, modelleztek.
  • Délutáni szabadidős tevékenység keretében az érdeklődő tanulók számítógépes tesztben vehettek részt, a Kahoot programmal. Teszteltük ismereteiket a Témahéttel kapcsolatban, tavaszi virágfelismerés, de volt Forma1, autómárkák, Egri csillagok,- 
        - alig akartak hazamenni!
  • A projektet a gyűjtött matricák számolásával zártuk, melynek eredményhirdetése a jövő héten lesz, apró ajándékok és elismerések kíséretében!
    Lehetőséget teremtettünk véleményük kinyilvánítására, név nélkül értékelhették a programokat a http://www.kerdoivem.hu/ oldalon összeállított teszttel, melyet csak hétvégén zártunk, hogy otthon is kitölthesse, akinek van rá lehetősége.

 

Nagyon tartalmas hetet zártunk, büszkék vagyunk rá, hogy kis létszámunk ellenére minden lehetőséget megragadtunk, hogy reklámozzuk az iskolánkban folyó digitális projektet, sikerült a gyerekek figyelmét felkelteni, és talán hosszabb időre lekötni, mint a hagyományos tanítási módszerekkel. 

Reméljük, ez a projekt csak a kezdete egy jól működő digitális iskolai fejlesztés megteremtésének, hiszen a jövő nemzedékét a jövő módszereivel lehet észrevétlenül - játékosan fejleszteni, tanítani.

 

  • Képek elérhetősége: 

https://mora-komarom.eoldal.hu/fenykepek/digitalis-temahet-2016.04.05-08./

  • Tabló:

http://padlet.com/wall/rwgc86zg4jlm

  •  A „Digitális Témahét” című kérdőív eredményeinek összefoglalása:

www.kerdoivem.hu/res/87221966749292/